THE USE OF LEARNING MEDIA ON LISTENING SKILL IN TEACHING INDONESIAN TO SPEAKERS OF OTHER LANGUAGE (TISOL)

Fabio Testy Ariance Loren(1),
(1) Universitas Sebelas Maret Surakarta  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v11i1.7625

Full Text:    Language : en

Abstract


Listening skill is a language skill that has a very important role as the beginning of other skills. teaching Indonesian to speakers of other language learners in Integrated Language Service Unit Universitas Sebelas Maret have difficulty in listening skills due to the limited learning tools. This study aims to describe the use of learning media in listening skills in teaching Indonesian to speakers of other language (TISOL) at Integrated Language Service Unit Universitas Sebelas Maret. This research is a descriptive qualitative research with case study research strategy. Sampling technique used purposive sampling. Sources of data in this study were informants, events, books, scientific journal articles, student assignment results and relevant studies. Technique of collecting data in this research is observation, interview, and document analysis. Validity of data in this research was conducted by triangulation method and source. Research data were analyzed using interactive analysis model. The results showed that the use of learning media listening skills in teaching Indonesian to speakers of other language at Integrated Language Service Unit Universitas Sebelas Maret was done with two patterns, namely the use of media inside and outside the classroom. Learning media outside the classroom is further divided into individual learning media, group learning media, and mass media learning.

 Keywords: TISOL, learning media, listening skill

PEMAKAIAN MEDIA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENYIMAK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BAGI PENUTUR ASING

 Abstrak

Keterampilan menyimak merupakan keterampilan berbahasa yang memiliki peranan sangat penting sebagai awal dari keterampilan-keterampilan lainnya. Pemelajar BIPA di UPT Bahasa Universitas Sebelas Maret Surakarta mengalami kesulitan dalam keterampilan menyimak dikarenakan terbatasnya perangkat pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pola pemakaian media pembelajaran keterampilan menyimak dalam pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing) di UPT Bahasa Universitas Sebelas Maret. Metode penelitian menggunakan metode studi kasus dan teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan analisis dokumen. Teknik pengampilan sampel dengan menggunakan Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemakaian media pembelajaran keterampilan menyimak dalam pembelajaran bahasa Indonesia bagi penutur asing di UPT Bahasa Universitas Sebelas Maret dilakukan dengan dua pola yaitu pemakaian media di dalam kelas dan di luar kelas. Media pembelajaran di luar kelas dibagi lagi menjadi media pembelajaran perorangan, media pembelajaran kelompok, dan media pembelajaran massal.

Kata kunci: BIPA, media pembelajaran, keterampilan menyimak.


Keywords


TISOL, learning media, listening skill

References


Anderson, R.H. (1987). Selecting and Developing Media for Instruction. New York: Van Nostrand Reinhold Company, Inc.

Angkowo, R. & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grasindo.

Aqib, Z. (2015). Model-model Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: CV YRAMA WIDYA.

Arono. (2014). Improving Students Listening Skill through Interactive Multimedia in Indonesia. Jurnalof Teaching and Research (pp. 63-69).

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Brown, J.W, Richard, B.L & Fred, F.H. (1959). A-V Instruction Materian and Methods. New York: McGraw-Hill Book Company, Inc.

Buckingham, D. (2008). Media Education: Literacy, Learning, and Contemporary Culture. United Kingdom: Polity Press.

Creswell, J.W. (2007). Qualitative & Research Design: Choosing Among Five Approoches Second Edition. New York: Sage Publication, Inc.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Everest, F.A. (2007). Critical Listening Skills for Audio Proffesionals. Boston: Thomson Learning Inc.Field, J.(2009). Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Jogjakarta: DIVA Press.

Iskandarwassid & Sunendar, D. (2013). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Isyam, A. (2011). Strategi-strategi Pembelajaran Bahasa Asing. Lingua Didaktika (pp.66-95).

Kusmiatun, A. (2016). Mengenal BIPA (Bahasa Indoensia bagi Penutur Asing) dan Pembelajarannya. Yogyakarta: K-Media.

Miles, M.B & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis, Second Edition. New York: Sage Publication, Inc.

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Publiser.

Neuman, W.L. (2000). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches Fourth Edition. New York: Allyn and Bacon.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2011). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikatif Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sharma, B.M. (2004). Global Education Series-9: Media and Education. New Delhi: Commonwealth Publishers.

Slamet, St. Y. (2008). Dasar-dasar Keterampilan Bahasa Indonesia. Surakarta: UNS Press.

Smaldino, S. E., Lowther, D.L., & Russel, J. D. (2012). Intructional Technology and Media For Learning: Nine Edition. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Sulistyo, E. T., Sunarmi & Widodo, J. (2011). Media Pendidikan dan Pembelajaran di Kelas. Surakarta: UNS Press.

Tarigan, H.G. (2015). Menyimak: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.

Wolvin, A.D. and Coakely, C.G. (2000). Listening Education in the 21st Century. International Journal of Listening (pp. 143-152).

Yani, D. (2016). Metode Audio-Lingual dalam Pembelajaran Kaiwa. Lingua Didaktika (pp. 9-17).


Article Metrics

 Abstract Views : 8989 times
 PDF Downloaded : 4293 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.