WORD AND SENTENCE PRODUCTION OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS AT GRADE III, IV, AND V: A Case Study at SDN 09 Air Tawar Barat Padang

Zul Amri(1),
(1) English Department FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v10i2.7430

Full Text:    Language : en

Abstract


PRODUKSI KATA DAN KALIMAT SISWA KELAS III, IV, DAN V SEKOLAH DASAR:

Studi Kasus Pada SDN 09 Air Tawar Barat Padang

Abstract

Most linguists, including psycholinguists, use oral (verbal) language as the data in their studies. This is caused by the ideas that language is a sound system. This study was different. It made use of the written work of the students of grade III, grade IV, and grade V of elementary school in Padang as the source of the data. The data were analyzed to see the differences and the development gained by the students at those grades. The result of data analysis shows that number of sentences and words produced by grade 4 students is lower than those  produced by grade 3 students. But grade 5 students can produce more sentences and words compared to the other two grades.  Dealing with kinds of sentences produced, it is found that the total number of verbal sentences and nominal sentences increase from grade 3 to grade 4 and to grade 5. On the other hand, the number of simple, complete, active, and positive sentences are lower at grade 4 but higher at grade 5. Good point from the students’ works is that the students can produce more complex sentences, complete sentences, and passive voice, at higher level. This indicates the progress they gain from grade 3 to grade 4 and to grade 5.

Key words:  produksi, perkembangan, kata, kalimat, jenis kalimat

 

Abstrak

Kebanyakan ahli bahasa, termasuk psikolinguistik, menggunakan bahasa lisan (verbal) sebagai data dalam penelitian mereka. Hal ini disebabkan oleh gagasan bahwa bahasa adalah system bunyi. Penelitian ini berbeda. Penelitian ini memanfaatkan karya tulis siswa kelas III, kelas IV, dan kelas V SD di Padang sebagai sumber datanya. Data dianalisis untuk melihat perbedaan dan perkembangan yang diperoleh siswa tersebut. Hasil analisis data menunjukkan bahwa jumlah kalimat dan kata-kata yang dihasilkan siswa kelas 4 lebih rendah dari pada siswa kelas 3. Tapi siswa kelas 5 dapat menghasilkan lebih banyak kalimat dan kata-kata dibandingkan dengan dua nilai lainnya. Terkait dengan jenis kalimat yang dihasilkan, ditemukan bahwa jumlah total kalimat verbal dan kalimat nominal meningkat dari kelas 3 ke kelas 4 dan ke kelas 5. Di sisi lain, jumlah kalimat sederhana, lengkap, aktif, dan positif lebih rendah di kelas 4 tapi lebih tinggi di kelas 5. Poin bagus dari karya siswa adalah bahwa siswa dapat menghasilkan kalimat yang lebih kompleks, kalimat lengkap, dan suara pasif, pada tingkat yang lebih tinggi. Hal ini menunjukkan kemajuan yang mereka dapatkan dari kelas 3 sampai kelas 4 dan kelas 5.

Kata Kunci:  produksi, perkembangan, kata, kalimat, jenis kalimat

 


Keywords


produksi, perkembangan, kata, kalimat, jenis kalimat

References


Chaer, A. (2003). Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Chaer, A. (2003). Psikolinguistik Umum: Kajian Teoritik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Chaer, A. (2004). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Coulmas, F. (2005). Sociolinguistics: The Study of Speakers’ Choices. New York: Cambridge University Press.

Dardjowidjojo, S. (2003). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Fromkin, V.A., dan Ratner, N.B. (1998). Language Acquisition dalam Gleason, J.B., dan Ratner, N.B., (Edts). Psycholinguistics. Orlando: Harcout Brace College Publishers.

Gee, J. P. (1993). An Introduction to Human Language: Fundamental Concepts in Linguistics. New Jersey: Prentice Hall.

Gleason, J.B., dan Ratner, N.B. (1998). Language Acquisition dalam Gleason, J.B., dan Ratner, N.B. (Edts). Psycholinguistics. Orlando: Harcout Brace College Publishers.

Hoff, Erika. (2005). Language Development (3rd Ed.). California: Thomson Wadsworth.

Holmes, Janet. (1992). An Introduction to Sociolinguistics. London – New York: Longman Group UK Limited.

Steinberg, D.D., Nagata, H., dan Aline, D. P. (2001). Psycholinguistics: Language, Mind, and World. England: Pearson Education Ltd.

Yeni-Komshian, G.H. (1998). Speech Perception dalam Gleason, J.B., dan Ratner, N.B., (Edts). Psycholinguistics. Orlando: Harcout Brace College Publishers.

Sumarsono dan Partana P. (2002). Sosiolinguistik. Yogyakarta: SABDA (Lembaga Studi Agama, Budaya, dan Perdamaian.


Article Metrics

 Abstract Views : 576 times
 PDF Downloaded : 186 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.