READING INSTRUCTION IN UNDER GRADUATE ENGLISH PROGRAM

Yetti Zainil(1),
(1) FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v1i2.7355

Full Text:    Language : id

Abstract


Siswa bertanya dalam interaksi kelas merupakan bagian dari kerangka pengajaran bahasa yang komunikatif, akan tetapi banyak siswa sekolah menengah yang segan dan takut untuk bertanya dalam interaksi di dalam kelas. Oleh sebab itu penelitian ini bertujuan untuk melihat pertanyaan-pertanyaan yang digunakan siswa d dalam kelas.Populasi penelitian ini adalah selueuh siswa SMA di kota Padang. Hasil analisis data memperlihatkan bahwa persentase pertanyaan yang digunakan siswa dalam suasana formal di dalam kelas sangat rendah sementara dalam suasana informal lebih tinggi dari suasana formal. Oleh sebab itu, guru harus menciptakan suasana yang dapat membuat siswa untuk berinteraksi di dalam kelas.


Keywords


Kemampuan komunikasi, interaksi kelas, dan bertanya

References


Adiana, Meilina. 1992 .Pengamatan jenis pertanyaan interaktif dalam proses membaca pemahaman, suatu proses interaksi dalam kelas. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS IKIP Malang

Allen, Edward David, dan Vallete, Rebecca. M. (1997). Classroom technique: Foreign language and English as second language. London: Harcourt Brace Javanovich, Inc

Alwasilaj, A. Chaedar. 1994. “Gagal Bahasa Inggris di perguruan tinggi”. Suara Karya Kamis, 10 Maret 1994. Hal V

Be, Kim Hoa Nio. 1993. Pengajaran Bahasa Inggris di SD. Permasalahan dan saran. Pidato Pengujuhan Guru Besar. Padang: FPBS IKIP Padang

Bogdan, R,C. Dan S. K. Biklen. 1982. Qualitativ research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allen and Bacon, Inc.

Brock, Cynthia A. 1986. “The Effects of referential questions on ESL classroom discourse”. TESOL Quarterly.Vol. 20 No.1 Hal 47-60.

Browen, James Dean.1991. Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Brumfit, C.J., dan K. Jonson.1083. The communicative approach to language teaching.Oxford: Oxford University Press.

Cazden, Courney B. 1987. “Relationship between talking and learning in classroom interaction”. Patterns of clasroom interaction in South Asia.

Bikram K. Das (ed.). Singapore: RELC SEAMEO

Ellis,Rod.1985. Teacher pupil interaction in second language development”. Input in second language acquisition. Susan M. Gass dan Carplyn Madden (eds.).Cambridge: Newbury House Publishers.

Gay,L.R. 1987. Educational research. Colombus: Merril Publishing Company.

Pica,Teresa dan Chatherine Doughty. 1985.”Input and interaction in the communicative language classroom: A comparison of teacher-fronted and group activities”. input in second language aquisition. Susan M. Gass dan Carplyn Madden (eds.) Cambrige: Newbury House Publishers.

Savignon, Sandra, J. 1982. Communicative competence: Theory and classroom practice, text and contexts in second language learning. Menlo Park, California: Addison-Wesley publishing Company.

Silalahi, Pininta Veronika.1994. Wh-movement in second languange learners’ English language acquisition. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS IKIP Malang.

Van Lier, Leo. 1998. The classroom and the language learner.Londom: Longman

Zainil, Yetty. 1998. Types of reading comprehension question: A case study. Tesis Tidak diterbitkan. Padang:IKIP Padang

----------------.2004. Aplikasi metode bertanya dalam proses belajar mengajar mata kuliah ‘intesive course ‘ di Jurusan Bahasa Inggris, FBSS, Universitas Negeri Padang, tahun akademik 2003/2004. Padang: Universitas Negeri Padang.

Zein, Muh. Dan A.S. Burhan. 1995.”Pengajaran Bahasa Inggris di PT.” Suara Karya. Senin, 20 Februari 1995. Hal V

Zuengler, Jane. 1993. “Encouraging leaners conversational participation: The effect of content knowledge”. Language Learning. Vol.43. Hal 403-32.


Article Metrics

 Abstract Views : 323 times
 PDF Downloaded : 99 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.