IMPROVING STUDENTS' INTEREST IN POETRY WRITING LEARNING BY USING EPIGONAL TECHNIQUE

Triyanto Triyanto(1), Sumarwati Sumarwati(2), Kundharu Saddhono(3),
(1) Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret  Indonesia
(2) Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Sebelas Maret  Indonesia
(3) Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Sebelas Maret  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v12i1.10124

Full Text:    Language : id

Abstract


This study aims to increase student interest in learning to write poetry with epigonal techniques on students of class VII E SMP Negeri 16 Surakarta academic year 2016/2017. This research is a Classroom Action Research (PTK). This research was started from January 2017-August 2017. Data collection techniques used were observation techniques, interviews, tests, field notes, and document analysis. Data analysis techniques used in this study are descriptive comparative and critical analysis. The results of this study are the application of epigonal techniques which can increase student learning interest in learning to write poetry in class VII E SMP Negeri 16 Surakarta Lesson Year 2016/2017. This is seen in cycle I meeting 1, the percentage of students who were active during apperception 75.17%; attention and concentration 75,86%; and students' enthusiasm and enthusiasm when teachers delivered materials of 78.62%. In the second cycle of meeting 2 there was an increase of the students who were active during the apperception was 84.83%; attention and concentration 86,21%; and students' enthusiasm and enthusiasm when teachers delivered material 86.20%.

Key words/phrases: Epigonal Techniques, Poetry Writing, Interests, classroom action research, Indonesian

 

PENINGKATAN MINAT SISWA DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PUISI MENGGUNAKAN TEKNIK EPIGONAL

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatan minat siswa dalam pembelajaran menulis puisi dengan teknik epigonal pada siswa kelas VII E SMP 16 Surakarta tahun pelajaran 2016/2017. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dimulai dari Januari 2017-Agustus 2017. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, tes, catatan lapangan, dan analisis dokumen. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif komparatif dan analisis kritis. Hasil penelitian ini adalah penerapan teknik epigonal dapat meningkatkan minat belajar siswa dalam pembelajaran menulis puisi  pada kelas VII E SMP Negeri 16 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Hal ini terlihat pada siklus I pertemuan 1 persentase siswa yang aktif selama apersepsi 75,17%; perhatian dan konsentrasi 75,86%; dankeaktifan dan antusias siswa pada saat guru menyampaikan materi 78,62%. Pada siklus II pertemuan 2 terjadi peningkatan yaitu siswa yang aktif selama apersepsi adalah 84,83%; perhatian dan konsentrasi 86,21%; dankeaktifan dan antusias siswa pada saat guru menyampaikan materi 86,20%.

Kata Kunci/frase: teknik epigonal, menulis puisi, minat, penelitian tindakan kelas, bahasa Indonesia.


Keywords


teknik epigonal, menulis puisi, minat, action research, Indonesian

References


Andayani. (2015). Problema dan aksioma dalam metodologi pembelajaran bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.

Church, K. , Eric H. , & Andrew S. (2012). Improving teaching and learning conditions, promising practices from Pittsburg Schools. The Pittsburg Federation of Teacher. 3 (2), 30-39.

Darwin. , Suhardu M. , & Hery K. (2013). Peningkatan minat belajar menggunakan metode demonstrasi pada proses pembelajaran. JIPP: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 1 (1), 20-32.

Dunlosky,J. , Katherine A. R. , Elizabeth J. M. , Mitchell J. N. , & Daniel T. W. (2013). Improving students learning with effective learning techniques: promising directions from cognitive and educational psychology. APS: Association for Psychological Science. 14 (1), 4-58.

Harackiewicz, J & Chris S. (2010). The importance of interest: the role if achievement goals and task values in promoting the development of Interest. Social and Personality Psychology Compass. 4 (1), 42-52.

Munawar, S & Ahmadi, A. (2008). Psikologi perkembangan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam pengajaran bahasa dan sastra. Yogyakarta:BPFE.

Nursitawati, E F. , Sumarwati. , & Muhammad R. (2017). Improving writing short story skill based on folklore by using think talk write method. Lingua Didaktika. 11 (1), 53-64.

Redaksi Immortal. (2012). Kamus pintar pantun, puisi, dan majas. Yogyakarta: Immortal Publisher.

Restianti, H. (2009). Peningkatan mutu pendidik dalam mengajarkan puisi. Bandung: CV Citra Praya.

Sarumapaet, T. (2002). Metode penelitian sastra anak. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sutardi. , Rahmi N. , & Sugianto A. (2013). Peningkatan minat dan hasil belajar siswa dengan metode pembelajaran quiz team “think fast do best” pada kelas X SMA Model Singkawang. Kaunia. 9(2), 73-84.

Suteja. (2009). Teknik kreativitas pembelajaran. Surabaya: Lentera Cendikia.

Suwandi, S. (2009). Model asesmen dalam pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 Surakarta.

Yani, M. (2013). Peningkatan minat belajar peserta didik melalui pendekatan keterampilan proses. JIPP: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 1(2), 11-23.


Article Metrics

 Abstract Views : 463 times
 PDF Downloaded : 142 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.