Hubungan antara Konsep Diri Sosial, Persepsi Siswa tentang Dukungan Sosial Orangtua, dan Teman Sebaya dengan Komunikasi Interpersonal Siswa dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseli

Dilla Astarini(1), Herman Nirwana(2), Riska Ahmad(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universiats Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Konselor

DOI : https://doi.org/10.24036/02016546558-0-00

Full Text:    Language : en

Abstract


This research background is the low skilled interpersonal communication from student. Social self-concept, student perception regarding parents social support, and peer social support are factors suspected influence student interpersonal communication. This research is aimed to describe and examined: (1) relationship between social self-concept, student perception regarding parents social support, and peer social support with interpersonal communication; (2) together relationship between social self-concept, student perception regarding parents social support, and peer social support with interpersonal communication. This research used quantitative approach by using descriptive correlational method. The population of this research were 670 students of MTsN Parak Lawas Padang. The sample were 251 students that were chosen by using Proportional Stratified Random Sampling. The instrument that had is the scale by using the Likert scale model. The data research was analize by descriptive statistics, simple, and multiple regression. This discover research show: (1) there was a relationship between social self-concept, student perception regarding parents social support, and peer social support with interpersonal communication; (2) there was together a relationship between social self-concept, student perception regarding parents social support, and peer social support with interpersonal communication.


Keywords


Interpersonal Communication, Social Self-Concept, Perception, and Social Support

References


Al Mighwar, M. (2006). Psikologi Remaja. Petun-juk bagi Guru dan Orangtua. Bandung: Pustaka Setia.

Aminuddin, A. (2012). “Efektivitas Bimbingan Teman Sebaya dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa”. Tesis tidak diterbitkan. Ban-dung: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Bandung.

Astianingrum, Y. (2013). “Bimbingan Teman Sebaya Meningkatkan Komunikasi In-terpersonal Siswa”. Artikel Jurnal. Sura-karta: Universitas Sebelas Maret Sura-karta.

Astuti, A. D., Sugiyo., & Suwarjo. (2013). Model Layanan BK Kelompok Teknik Permai-nan (Games) untuk Meningkatkan Ko-munikasi Interpersonal Siswa: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2 (1): 50-56.

Desmita. (2007). Psikologi Perkembangan. Ban-dung: Remaja Rosdakarya.

DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antar Manusia (Edisi Kelima). Terjemahan oleh Agus Maulana. Jakarta: Karisma Publishing Group.

Ekawati, S. H. (2009). “Pengembangan Komuni-kasi Siswa melalui Layanan Bimbingan Kelompok (Eksperimen di SMA N 1 Siak Hulu Kabupaten Kampar)”. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Studi Bimbingan dan Konseling Program Pascasarjana Universitas Negeri Padang.

Gudnanto., Sutoyo, A., & Rahman, M. (2013). “Pengembangan Model Bimbingan Ke-lompok Berbasis Islami untuk Pening-katan Konsep Diri”. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2 (1): 18-24.

Harapan, E., & Ahmad, S. (2014). Komunikasi Antarpribadi. Jakarta: Rajawali Pers.

Hargie, O., & Dickson, D. (2004). Skilled Interpersonal Communication (Fourt Edition). New York: Routledge.

Indriani, B. (2013). “Efektivitas Layanan Bim-bingan kelompok dengan Teknik Per-mainan untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa) ”. Tesis tidak diterbitkan. Bandung: Program Pascasarjana Univer-sitas Pendidikan Bandung.

Kurniawati, N. K. (2014). Komunikasi Antarpri-badi Konsep dan Teori Dasar. Yogya-karta: Graha Ilmu.

Muslifar, R. (2015). “Efektivitas Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok dalam Mengembangkan Konsep Diri Positif”. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling, 2 (1): 58-62

Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: FIP UNP

Puspitorini, D. (2010). “Hubungan antara Kompe-tensi Kepribadian Guru dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar Siswa di MTsN Karangsembung Kabupaten Cirebon”. Tesis diterbitkan. Cirebon: IAIN Syekh Nurjati, (Online), (http: //web. iaincirebon. ac. id /ebook /repository/Abst.pdf, diakses 03 Januari 2016).

Rakhmat, J. (2003). Psikologi Komunikasi. Ban-dung: Remaja Rosdakarya.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence. Perkemba-ngan Remaja. Terjemahan oleh Shinto, B. Adelar, dkk. Jakarta: Erlangga.

Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak. Terjemahan oleh Mila Rahmawati, dkk. Jakarta: Erlangga.

Srinarti., Sutoyo, A., & Suwarjo. (2013). “Pe-ngembangan Model Bimbingan Kelom-pok Berbasis Ajaran Islam untuk Me-ningkatkan Konsep Diri Siswa”. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2 (1): 67-73

Tuasikal, J. (2015). “Pengembangan Modul Bim-bingan dan Konseling untuk Mening-katkan Komunikasi Interpersonal”. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Studi Bimbingan dan Konseling Program Pas-casarjana Universitas Negeri Padang.

Yudayanti, N. L., Antari, N. N., & Dantes, N. (2014). “Penerapan Konseling Kelompok dengan Teknik Penguatan Positif untuk Meningkatkan Keterampilan dalam Berkomunikasi Interpersonal Siswa Kelas X MIA 2 SMA Negeri Singaraja”. Ejournal Undiksa Jurusan Bimbingan dan Konseling, Vol: 2, No.1.

Yusuf, S. (2009). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.


Article Metrics

 Abstract Views : 5561 times
 PDF Downloaded : 4060 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Konselor