THE EFFECT OF IMITATION MODEL TECHNIQUE AND LITERARY READING INTEREST TO SHORT STORIES WRITING SKILL

Vitta Jamil(1), Syahrul Ramadhan(2), Yasnur Asri(3),
(1)   Indonesia
(2) FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) FBS UNP  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

DOI : https://doi.org/10.24036/komposisi.v19i1.7666

Full Text:    Language : id

Abstract


This study aims to describe effect of short story writing skills using model imitation techniques and literary reading interest with conventional techniques in class IX of SMP Negeri 2 Pariaman. This type of research is quantitative with factorial 2x2 design. Sampling was done by purposive sampling. Research variables were independent variables, dependent variables, and moderator variables. The research instruments were questionnaires and performance tests. The data in this study were scores on the results of short story writing skills tests. The research procedure consists of the preparation stage, the implementation phase, the assessment stage. The results of this study are as follows. First, the value of short story writing skills of students taught using model imitation techniques is higher than the value of students taught by conventional techniques. Second, the value of short story writing skills of students who have a high literacy interest, who are taught using model imitation techniques, is higher than high literary reading interests taught using conventional techniques. Third, the value of short story writing skills of students who have low literary interest, who are taught using model imitation techniques, is higher than the low literary reading interest taught by conventional techniques. Fourth, there is an interaction between literary interest in reading and imitation techniques in influencing students' short story writing skills.

Keyword: effect, short stories, imitate model technique, Interest in literature  reading.

PENGARUH TEKNIK TIRU MODEL DAN MINAT BACA SASTRA TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS CERPEN 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dampak hasil belajar keterampilan menulis cerpen dengan menggunakan teknik tiru model dan minat baca sastra dengan teknik konvensional di kelas IX SMP Negeri 2 Pariaman. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan desain factorial 2x2. Pengambilan sampel dilakukan dengan cara purposive sampling. Variabel penelitian yaitu variabel bebas, variabel terikat, dan variabel moderator. Instrumen penelitian adalah angket dan tes unjuk kerja. Data dalam penelitian ini adalah skor hasil tes keterampilan menulis cerpen. Prosedur penelitian terdiri dari tahap persiapan, tahap pelaksanaan, tahap penilaian. Hasil penelitian ini sebagai berikut. Pertama, nilai keterampilan menulis cerpen siswa yang diajar menggunakan teknik tiru model lebih tinggi daripada nilai siswa yang diajar dengan teknik konvensional. Kedua, nilai keterampilan menulis cerpen siswa yang memiliki minat baca sastra tinggi, yang diajar menggunakan teknik tiru model, lebih tinggi daripada minat baca sastra tinggi yang diajar menggunakan teknik konvensional. Ketiga, nilai keterampilan menulis cerpen siswa yang memiliki minat baca sastra rendah, yang diajar menggunakan teknik tiru model, lebih tinggi daripada minat baca sastra rendah yang diajar menggunakan teknik konvensional. Keempat, terdapat interaksi antara minat baca sastra dengan teknik tiru model dalam mempengaruhi keterampilan menulis cerpen siswa.

Kata Kunci: pengaruh, cerpen, teknik tiru model, minat baca sastra.


References


Agustina, Syahrul R., dan Yasnur, A. (2016). Muatan kearifan lokal dalam cerpen mutakhir karya cerpenis Minangkabau. Jurnal Humanus, XV, (1). 14-31.

Andayani, R. (2016). Model pembelajaran dispersi imajinasi: Upaya Mengembangkan keterampilan menulis cerpen pada era industri kreatif. Muaddib. 06 (01). 107-125.

Asri, Y. (2015). The impact of the application of paired-storytelling technique and personality type on creative writing. Journal of Language Teaching and Research. 6 (2). 302-307.

Baynham, M. (1995). Literacy practices: Investigation literacyin social context. London: Longman Group Limited.

Birgili, B. (2015). Creative and critical thinking skills in problem based learning environment. Journal of Grifted Education and Creativity, 2 (2). 71-80.

Darma, S. (2014). Keterampilan menulis Indonesia rendah. Republika. Diakses tanggal 15 Desember 2016.

Kette, E., Yuni P., dan Sunoto. (2016). Pengembangan bahan pelatihan menulis cerita pendek bermuatan nilai karakter untuk guru SMP Negeri mata pelajaran Bahasa Indonesia Se-Kota Kupang. Jurnal Pendidikan, 1 (4). 698-704.

Marahimin, I. (2008.) Menulis secara populer. Jakarta: Pustaka Raya.

Najmi, Atmazaki, Abdurrahman. (2014). Relationships between reading skill and writing skill of popular articles based on class study class XI SMA Negeri 5 Padang. Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa. 8(1), 29-38.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. Yogyakarta: BPFE.

Piliang, W., Atmazaki, dan Syahrul, R. (2014). Kontribusi kemampuan apresiasi sastra dan berpikir kreatif terhadap keterampilan bermain drama pada siswa kelas XII IPS SMA Negeri 2 Rengat Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 2 (2). 75-87.

Rahemi, E. F., Jufri, J., Ardi, H. (2013). The correlation between reading comprehension and translation ability: A correlational study on fourth year students at English Department of UNP. Journal of English Language Teaching. 1 (2), 178-186.

Santosa, P, dkk. (2003). Materi dan pembelajaran bahasa Indonesia SD. Jakarta: Pusat Penerbitan UT.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suparni. (2015). Menumbuhkembangkan budaya menulis siswa, diunduh Dinas Pendidikan Kabupaten Probolinggo, 28 April 2015.

Tarigan, H. (2008). Menulis Suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Thahar, H, E. (2008). Menulis kreatif panduan bagi pemula. Padang: UNP Press.

Thahar, H, E. (2009). Kiat menulis cerita pendek. Bandung: Angkasa.

Wahyuni, S. (2009). Menumbuhkembangkan minat baca menuju masyarakat literat. Jurnal Diksi, 16 (2). 179-189.

Yudha, N., Syahrul, R., dan Ngusman. (2015). Perbedaan kemampuan menulis karangan narasi siswa dengan model pembelajaran kooperatif tipe CIRC dan Jigsaw dengan mempertimbangkan motivasi kelas VII SMP Negeri 28 Padang. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 2 (1). 49-62.


Article Metrics

 Abstract Views : 463 times
 PDF Downloaded : 43 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/