Analisis Wacana Kritis Iklan Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2020 oleh Kementerian Kesehatan Republik Indonesia

Kezia Stevanie Tanfriana(1),
(1)   Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

DOI : https://doi.org/10.24036/komposisi.v22i1.112202

Full Text:    Language : id

Abstract


Indonesian Ministry of Health’s posting on Instagram to celebrate World No Tobacco Day 2020 could be categorized as a multimodal discourse to convey a particular message. This research analyzed the messages and ideologies conveyed by the posting with Systemic Functional Linguistic theory by (Halliday & Matthiessen, 2013) for the textual part and multimodality theory by (Kress & van Leeuwen, 2006) for the visual part. By using both theories, the construction of the discourse coherence from the textual and visual parts could be observed. This research found that the posting conveys several ideologies: there is a higher possibility for a man to become a smoker; smoke is a bad thing; electronic media could persuade kids and teenagers to smoke; electronic media could be used to give education about the negative impact of smoking. Ideologies and meanings from each component of the discourse build a coherent piece of information and persuasion for No Tobacco campaign.


Keywords


analisis wacana kritis; instagram; iklan; multimodalitas; merokok

References


Amirah, N. A., Sumekar, D. W., Soleha, T. U., & Imanto, M. (2020). Peningkatan Pengetahuan Siswa SMKN 2 Bandar Lampung Tentang Bahaya Rokok Melalui Penyuluhan Increased Knowledge of SMKN 2 Bandar Lampung Students About Cigarette Risk Through Counseling. Medula, 10(2), 267–271.

Ananda, R., Fitriani, S. S., Samad, I. A., & Patak, A. A. (2019). Cigarette advertisements: A systemic functional grammar and multimodal analysis. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(3), 616–626. https://doi.org/10.17509/ijal.v8i3.15261

Asdah, A. N., Jufri, & Syamsudduha. (2020). Analisis Wacana Kritis pada Iklan Rokok Djarum 76. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Berada, 1(1), 121–127.

Awaluddin, M. I., Supriyati, S., & Fuad, A. (2019). Analisis spasial keterjangkauan retailer rokok terhadap perilaku merokok pada siswa SMA di kecamatan Wangi-Wangi dan kecamatan Wangi-Wangi Selatan kabupaten Wakatobi. Berita Kedokteran Masyarakat, 35(7).

Bastonus, A. I., & Herieningsih, S. W. (2018). Maskulinitas Pada Perokok Dengan Perilaku Merokok Remaja Laki- Laki. Interaksi Online, 6(1), 1–11.

Cahyani, A. M. (2020). STRATEGI KOMUNIKASI HUMAS PEMERINTAH KOTA SURABAYA MELALUI MEDIA SOSIAL (Studi di Kantor Bagian Humas Pemerintah Kota Surabaya). Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 10–19. http://jurnalfdk.uinsby.ac.id/index.php/JIK

Cahyo, K., Wigati, P. A., & Shaluhiyah, Z. (2012). Rokok, Pola Pemasaran dan Perilaku Merokok Siswa SMA/Sederajat di Kota Semarang. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 11(1), 75–84. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMR.1037.16

Caroline Forsey. (n.d.). How to Use Instagram: A Beginner’s Guide. HubSpot. Retrieved May 5, 2021, from https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-use-instagram

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, by . Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc. 275 pages, $67.00 (Paperback). (4th ed.). SAGE Publications Inc.

detikHealth. (2013). Jam Tayang Iklan Rokok di Malam Hari Tak Efektif Cegah Perokok Anak. Detikcom. https://health.detik.com/berita-detikhealth/d-2410863/jam-tayang-iklan-rokok-di-malam-hari-tak-efektif-cegah-perokok-anak

Dewi, A. F., Hidayat, W., & Listyorini, S. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Promosi dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Rokok Marlboro. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(231–242).

Dewi, P., & Magfirah, S. (2018). Analisis wacana iklan rokok sampoerna mild. Humanitatis: Journal on Language and Literature, 5(1), 1–8. https://journal.universitasbumigora.ac.id/index.php/humanitatis/article/view/445

Effendi, M. W., Hendra, Y., & Matondang, A. (2019). Persepsi Masyarakat tentang Citra Pemerintah Kota Medan Melalui Akun Media Sosial Instagram @humas_pemkomedan Community Perceptions of the Image of Medan City Government Through Instagram Social Media Account @humas_pemkomedan.

PERSPEKTIF, 8(1), 20–26. http://ojs.uma.ac.id/index.php/perspektif

Farhatiningsih, L. (2018). OPTIMALISASI PENGGUNAAN INSTAGRAM DALAM PRAKTIK KEHUMASAN PEMERINTAH. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i1.14

Fatmawati, Z. A., Pradekso, T., Setyabudi, D., & Lailiyah, N. (2014). Pengaruh Terpaan Peringatan Pesan pada Iklan Rokok terhadap Sikap untuk Berhenti Merokok pada Remaja. Interaksi Online, 2(4), 1–12.

Febri, B. (2016). PERILAKU REMAJA PECANDU ROKOK SISWA SMP DI DESA GUNUNG KESIANGAN KECAMATAN BENAI KABUPATEN KUANTAN SINGINGI. JOM FISIP, 3(2), 1–15.

Gregory, E. I., Okeke, T. C., & Ezeh, G. A. (2017). The role of television advertising in influencing consumer socialisation of children: a conceptual analysis. International Journal of Economics, Business and Management Research, 1(03), 214–223. https://www.researchgate.net/publication/331023513

Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2013). Halliday’s Introduction to Functional Grammar. In Halliday’s Introduction to Functional Grammar: Fourth Edition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203431269

Hasanah, A. U., & Sulastri. (2011). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua, Teman Sebaya Dan Iklan Rokok Dengan Perilaku Merokok Pada Siswa Laki-Laki Madrasah Aliyah Negeri 2 Boyolali. Gaster | Jurnal Ilmu Kesehatan, 8(1), 695–705. http://jurnal.stikes-aisyiyah.ac.id/index.php/gaster/article/view/22

HT CORRESPONDENT. (2020, January 15). 5 features you can use on the Instagram app but not on Instagram website | HT Tech. HT Tech. https://tech.hindustantimes.com/tech/news/5-features-you-can-use-on-the-instagram-app-but-not-on-instagram-website-story-NeLHrjG7H65ABNJ4Ae2u4N.html

Ikhsan, H., Arwani, & Purnomo. (2012). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Bahaya Merokok Terhadap Perilaku Mengurangi Konsumsi Rokok Pada Remaja. Karya Ilmiah STIKES Telogorejo Volume 1, 0(0), 1–7. http://ejournal.stikestelogorejo.ac.id/index.php/ilmukeperawatan/article/view/121

Instagram users in Indonesia - May 2020. (2020). NapoleonCat. https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-indonesia/2020/05

Jauharuddin, A. (2019). Tantangan dalam pengelolaan regulasi kawasan bebas rokok di area sekolah SMA di kecamatan Kahu Sulawesi Selatan. Berita Kedokteran Masyarakat, 35(4). https://doi.org/10.22146/bkm.45192

Kotler, P. (2003). Marketing management : analysis, planning, implementation and control. Prentice-Hall.

Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images : the grammar of visual design. Routledge.

Kurniawan, H., Arifuddin, A., & Masrida. (2017). Dampak Media Iklan (Billboard Rokok) Terhadap Perilaku Merokok Siswa Di SMK Negeri 3 Palu. Healthy Tadulako Journal, 3(1), 71–84.

Kusuma, N. P., Amiruddin, R., & Saleh, L. M. (2020). Hubungan Media Sosial Dengan Awareness (Kesadaran) Bahaya Rokok Pada Siswa Sma Di Kota Makassar. Jurnal Kesehatan Masyarakat Maritim, 3(1). https://doi.org/10.30597/jkmm.v3i1.10283

Margaretha, L., & Sunarya, D. M. (2017). INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA SOSIALISASI 9 PROGRAM UNGGULAN PEMERINTAH (Studi Kasus pada Bagian Hubungan Masyarakat Kementrian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia pada Instagram @kemenkopUKM). Communication, VIII(2), 88–105. http://palembang.tribunnews.com/2017/04

Martianov, A. (2016). Strategi Komunikasi Riau Vaper Dalam Kampanye Anti Rokok Pada Usia Remaja Di Kota Pekanbaru. JOM FISIP, 3(2), 1–13.

Mitak, C. N. C. (2017). Wacana Iklan Televisi Rokok Djarum 76 Versi “ Pengin Eksis ”: Analisis Tanda Menurut Roland Barthes. Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS, 11(2), 95–107.

North, E., & Kotzé, T. (2010). Parents and television advertisements as consumer socialisation agents for adolescents: An exploratory study. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences /Tydskrif Vir Gesinsekologie En Verbruikerswetenskappe, 29(1). https://doi.org/10.4314/jfecs.v29i1.52806

Nuradita, E., & Mariyam. (2013). Pengaruh pendidikan kesehatan terhadap pengetahuan tentang bahaya rokok pada remaja di SMP Negeri 3 Kendal. Jurnal Keperawatan Anak, 1(1), 44–48.

Ozmete, E. (2009). Parent and adolescent interaction in television advertisements as consumer socialization agents. Education, 129(3), 372–381.

P2PTM Kemenkes RI. (2020). Kemenkes Meminta Kemkominfo Blokir Iklan Rokok di Internet. DIREKTORAT PENCEGAHAN DAN PENGENDALIAN PENYAKIT TIDAK MENULAR Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. http://p2ptm.kemkes.go.id/kegiatan-p2ptm/pusat-/kemenkes-meminta-kemkominfo-blokir-iklan-rokok-di-internet

Permasih, I., Abidin, Y. Z., & Ma’arif, A. A. (2018). Pengelolaan Media Sosial Instagram Humas Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Humas: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 1(1). https://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/1982933

Priyatna, C. C., & Sani, A. (2015). Persepsi Terhadap Pictorial Health Warning Iklan Luar Ruang Produk Rokok. Komunikasi, IX(2), 1–12. https://doi.org/10.21107/ilkom.v10i1.1832

Puryanto, & Santoso, E. J. (2012). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa tentang Bahaya Rokok. Karya Ilmiah STIKES Telogorejo, 1. http://ejournal.stikestelogorejo.ac.id/index.php/ilmukeperawatan/article/view/71/106

Qudri, A., Gani, I. A., & Hasyim, S. (2016). TANGGUNG JAWAB PEMERINTAH TERHADAP IKLAN ROKOK YANG MERUGIKAN KONSUMEN DALAM SISTEM HUKUM POSITIF. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(4), 18–22. http://download.garuda.ristekdikti.go.id/article.php?article=550262&val=9186&title=TANGGUNG JAWAB PEMERINTAH TERHADAP IKLAN ROKOK YANG MERUGIKAN KONSUMEN DALAM SISTEM HUKUM POSITIF

Robiansyah, Y., Udaya, M., & Rahmawati, I. M. H. (2018). HUBUNGAN PERSEPSI VISUAL GAMBAR KESEHATAN PADA KEMASAN ROKOK DENGAN PERILAKU MEROKOK REMAJA. Jurnal Insan Cendekia, 7(1), 37–43.

Ryan, & Fahamsyah, E. (2018). Tanggung Jawab Produsen Rokok terhadap Bahaya Rokok Menurut Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Kosumen dan Undang-Undang Nomor 36 Tahun 2009 tentang Kesehatan. Jurnal Hukum Adigama, 1(2), 349. https://doi.org/10.24912/adigama.v1i2.2754

Sitorus, R., Widjanarko, B., & Kusumawati, A. (2019). Faktor Yang Berhubungan Dengan Praktik Ibu Dalam Melindungi Keluarga Dari Paparan Asap Rokok. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 7(4), 219–225.

Situmorang, R. T. (2020). Kemenkes Akui Iklan Rokok Lebih Menggema di Hati Masyarakat. Bisnis.Com. https://lifestyle.bisnis.com/read/20200115/106/1190575/kemenkes-akui-iklan-rokok-lebih-menggema-di-hati-masyarakat

Sutriya, B., Suryawati, I. G. A. A., & Pascarani, N. N. D. (2019). Representasi Citra Diri Laki-Laki Dalam Iklan (Studi Pada Iklan Rokok U-Mild). E-Jurnal Medium, 1(1), 1–5. https://ojs.unud.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/49993

Umardani, M. K., Ronal, A., & Putra, J. S. (2019). Penyuluhan Pengaruh Negatif Rokok Bagi Kesehatan Remaja Serta Hukum Rokok Menurut Hukum Positif dan Hukum Islam. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 169–175. https://doi.org/10.30651/aks.v3i2.1703

Yayuk, R. (2018). Jenis dan Daya Bahasa Salah Satu Iklan Rokok Bentoel Tahun 1970-an: Analisis Wacana Pragmatik. Gramatika: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 6(2), 88–99. https://doi.org/10.31813/gramatika/6.2.2018.141.88--99

Yuri, H. P., Jahja, H., Aladdin, Y. A., & Marta, R. F. (2020). Telaah Wacana Imperialisme Budaya Tokusatsu Jepang Melalui Iklan Marjan Versi Wayang Golek. KOMUNIKATIF, 9(1), 114–133.


Article Metrics

 Abstract Views : 688 times
 PDF Downloaded : 111 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.