Persepsi Tunanetra terhadap Penggunaan Tongkat di SMK Negeri 7 Padang

Neno Azni Khamil(1), Asep Ahmad Sopandi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Full Text:    Language : Id

Abstract


The purpose of this study is to describe the perception of the visually impaired on the use of a white cane. The object of this study is visually impaired students in SMK N7 Padang. This study was based on the fact that there were a few visually impaired students who did not use a whire cane to help them walk. This study aims to explorer and describe the perception of the visually impaired on the use of the white cane. The study employed a descriptive qualitative method. The technique of information collection was observation, interview, and documentation. The results show the perception of the visually impaired students on comprehending the use of the white cane is good. The students inclination to use white cane is good, eventhough they are reluctant to use the white cane due to their fear of embarrassment, the readiness of a sighted assistant to guide them.

Keywords


Tunanetra, Presepsi, Tongkat Tunanetra

References


Afrizal. (2015). Metode Penelitian Kualitatif : Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: Rajawali Press.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Asep AS, Hidayat & Suwandi, A. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Dedi, Kustawan & Meimulyani, Y. (2013). Mengenal Pendidikan Khusus & Pendidikan Layanan Khusus Serta Implementasinya. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Delphie, B. (2006). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT. Refika Aditama.

Dodo, Sudrajat & Rosida, L. (2013). Pendidikan Bina Diri Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Fauzi, A. (2004). Psikologi Umum Untuk IAIN, STAIN, PTAIS, Fakultas Trabiyah Komponen MKDK. Bandung: Pustaka Setia.

Fridayanti dan Fajarwati, A. (2016). persepsi anak terhadap fasilitas kreatif dan rekreatif dalam Konsep kota Layak Anak di Kota Yogyakarta. Jurnal Bumi Indonesia, 5 No.1.

Hosni, I. (1995). Buku Ajar Orinetasi dan Mobilitas. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Dan Ketenagakerjaan Perguruan Tinggi.

I, M, G, D, Saputra., & I. P. D. (2017). Pola Kemitraan Usaha Tani Kelapa Sawit Kelompok Tani Telaga Biru Dengan PT. Sawindo Kencana Melalui Koperasi Di Kabupaten Bnagka Barat Provinsi Bangka Belitung. Jurnal of Agribusiness and Agritourism, 2.

Indah, T. (2011). Persepsi Mahasiswa Penyandang Disabilitas tentang Sistem Pendidikan Segregasi dan Pendidikan Inklusif di Universitas Negeri Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1 No.2.

Kartini, K. (1990). Psikologi Umum. Bandung: Mandar Maju.

Marlina. (2009). Asesemen pada anak berkebutuhan khusus. padang: UNP Press.

Nazir. (2009). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Pratiwi, Putri & Afin, M. (2013). Kiat Sukses Mengasuh Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Raharja, D. (2004). orientasi dan mobilitas sebagai salah satu keterampilan kompensatoris bagi tunanetra. Jakarta: Depdikbud.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kharisma Putra.

Santika. (2013). persepsi, pengertian, defenisi, dan faktor yang mempengaruhi. Retrieved October 20, 2013, from http://www.kompasiana.com

Sari, L. L. & F. L. N. (2017). Pengaruh Harapan Terhadap Kecendrungan Residivis Pada Narapidana “IDEA.” Jurnal Psikologi, 6, 36–42.

Schellingerhout, R., Bonger, R.M., Van Grinsven, R., Smitsman, A.W & Van Galen, G. . (2001). Improving Obstacle Detection by Redesign of Walking Canes for Blind Persons. Ergonomics, 4 No. 4.

Sijabat, M. T. (2012). Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Penggunaan Tongkat bagi Anak Tunanetra. Jurnal Ilmu Pendidikan Khusus, 1 No.2.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat Dan Perilaku Manusia. Jurnal Region, 1.

Sumekar, G. (2009). anak berkebutuhan khusus. padang: UNP Press.

Sunanto, J. (2005). Potensi Anak Berkelainan Penglihatan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Dan Ketenagakerjaan Perguruan Tinggi.

Suryani, H. &. (2015). Metode Riset Kuantitatif : Teori Dan Aplikasi Pada Penelitian Bidang Manajemen Dan Ekonomi Islam. Jakarta: Prenamedia Group.

Suwandi & Basrowi. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Walgito, B. (2005). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Widjajanti, A. &, & Imanuel, H. (1996). Ortopedagogik Tunanetra 1. Jakarta: Depdikbud.


Article Metrics

 Abstract Views : 584 times
 PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 624 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.