Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Group Investigation di Sekolah Dasar

Narila Petriza(1), Rifda Eliyasni(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.109919

Full Text:    Language : en

Abstract


The purpose of this study was to improve students' integrated thematic learning outcomes by using the cooperative group investigation type model. Integrated thematic learning is learning that uses themes as the main focus. This research method, using classroom action research methods. The research procedure is in the form of a cycle. Each cycle consists of four stages including: planning, implementing actions, observing, and reflecting. Data collecting techniques through observation and tests. This data collection uses an instrument in the form of student and teacher observation observation sheets in the learning process, while to determine the quality of student learning outcomes, evaluation / test sheets are used. The results showed that the use of the investigational group type cooperative model could improve students' integrated thematic learning outcomes. From the average value in the first cycle, 76,6% to 87,5% in the second cycle.


Keywords


Learning outcomes; Integrated thematic; Group Investigation

References


Apriyanti, P., & Arifin, M. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Tematik Melalui Model Discovery Learning. TRADIK, 16(2), 29–34.

Astuti, M. S. (2015). Peningkatan Keterampilan Bertanya dan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 Sdn Slungkep 03 Menggunakan Model Discovery Learning. Sholaria, 5(1), 10–23.

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 32(1), 69–77.

Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4, 163–174. https://ejournal.unpatti.ac.id/ppr_paperinfo_lnk.php?id=1720

Desyandri, Muhammadi, Mansurdin, & Fahmi, R. (2019). Development of Integrated Thematic Teaching Material Used Discovery Learning Model in V Grade Elementary School. Jurnal Konseling Dan Pendidiikan, 7(1), 16–22. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/129400

Ekawati, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Iisiswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(3), 359–372.

Hanida, Neviyarni, & Fahrudin, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Discovery Learning Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 716–724.

Hidayat, T., & MawardiAstuti, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Melalui Model Pembelaran Discovery Learning Pada Tema Indahnya Keberagamandi Negeriku. 7(1), 1–10.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014.

Kurniati, I. W., Pujiastuti, E., & Kurniasih, A. W. (2017). Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Smart Sticker untuk Meningkatkan Disposisi Matematik dan Kemampuan Berpikir Kritis. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.5060

Mardi, A. (2019). Peningkatan Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Tema Hidup Bersih Dan Sehat Dengan Model Discovery Learning Di Kelas Ii Sdn 30 Sungai Limau. XIII(9), 1–8.

Mahartati, I. G. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3 Cakranegara. Jurnla Kependidikan, 16(3), 245–250.

Muhammadi. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Discoverylearning Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah IV, 98–105.

Murhamah, Pebriyenni, & Hendrizal. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Pada Tema Lima Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Model Discovery Learning Di Sdn 03 Koto Balingka.

Nasdian, F. T., Wigna, W., Adiwibowo, S., & Sarwititi. (2012). Menyusun latar belakang dan perumusan masalah penelitian. 1, 1–4. Retrieved from kpm.ipb.ac.id/karyailmiah/index.php/publikasi

Ningsih, S. R., Miaz, Y., & Zikri, A. (2019). Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1065–1072.

Nurlitasari, A., Badarudin, & Eka, K. I. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Bertanya Dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Pada Tema 7 Peristiwa Dalam Kehidupan Di Kelas Vb Sd Negeri 1 Kedungbanteng. Jurnal Perspektif Pendidikan, 13(1), 1–10.

Pilendia, Dwitri. 2020. Pemanfaatan Adobe Flash Sebagai Dasar Pengembangan Bahan Ajar Fisika : Studi Literatur. Jurnal Tunas Pendidikan. Vol. 2 No. 2

Putri, I. S., Juliani, R., & L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Dan Aktivitas Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 91–94.

Ratih, M. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning pada Kelas IV SD. Elementary, 7(1).

Resnani. (2019). Penerapan Model Discovery Learning untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VC SDIT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 12(1), 10.

Rumini. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tema Berbagai Pekerjaan Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas 4 Sdn Kutoharjo 01 Pati Kabupaten Pati Semester 1 Tahun Ajaran 2014-2015. Scholaria, 6(1), 19–40.

Sari, I. R. K., & Mansurdin. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning ( DL ) di Kelas V SDN 114 / III Dusun Baru Siulak Sungai Penuh Kerinci Improved Thematic Learning Outcomes Integrated by Using Discovery Learning Model ( DL )

Setianingrum, S., & Wardani, N. S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tematik Melalui Discovery Learning Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.

Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 07. JUSTEK| Jurnal Sains & Teknologi, 1(1), 76–81.

Sofwan, M. (2016). Meningkatkan Kemampuan Bertanya Dasar Siswa Dengan Menggunakan Model Discovery Learning Di Kelas Iii B Sdn 64/1 Muara Bulian. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas Universitas Jambi, 1(1), 29–36.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Wahyuni, N. S., & Arwin. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning Kelas IV SD. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(5), 22–28.

Watipah, Y. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. 1(1), 12–23.

Windarti, Y., Slameto, S., & Widyanti S, E. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Tematik Kelas 4 Sd. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 150–155.

Yontri, A. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. 1, 35–44.


Article Metrics

 Abstract Views : 433 times
 PDF 1-10 Downloaded : 47 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.