Abstract


The purpose of this research was to test whether the effect of using Bernard Bear cartoon movies as media had better achievement on students’ writing ability of narrative text. The research used Posttest Only Control Group Design, which means that students’ ability in writing narrative text was measured after the students were given a treatment. The population and samples of this research was students of VIII grades in SMP Negeri 1 Payakumbuh. The instrument of this research was a test, that the students were given some amount of time to write a narrative text. The result of this research  showed that there were significant effects in both experiment and control groups after the treatment was given which showed that using Bernard bear cartoon movies had better achievement on students’ writing. It had been proven by students’ scores in the end of the research. So that, using Bernard Bear cartoon movies as media could give better effect to students’ writing ability in writing narrative text.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengujikan apakah penggunaan Bernard Bear Cartoon movies dalam proses pembelajaran menulis teks narrative dapat memberikan pengaruh yang lebih baik. Penelitian ini adalah sebuah penelitian eksperimen dengan rancangan Posttest only control group design, yaitu kemampuan siswa dalam menulis teks narratif (narrative text) dapat diuji setalah penelitian diterapkan. Populasi dan sampel dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII di SMP Negeri 1 Payakumbuh. Instrumen yang dipakai dalam penelitian ini adalah test, dimana siswa diberikan sejumlah waktu untuk menulis. Hasil penelitian menunjukan terdapat perbedaan kemampuan menulis yang signifikan antara kedua kelas, kelas control dan kelas eksperimen setelah diberikan perlakuan. Hal ini dapat dilihat dari hasil tes mengarang siswa yang di berikan pada kedua kelas di akhir penerapan penelitian yang menunjukkan bahwa hasil tulisan siswa dengan pada eksperiment group hasilnya lebih baik. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa Penggunaan Bernard Bear Cartoon movies sebagai media dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif.