USING PARTNER PREDICTION STRATEGY TO IMPROVE STUDENTS’ READING COMPREHENSION AT SENIOR HIGH SCHOOL

Yelci Elvi Handani(1), Jufri Jufri(2),
(1) English Department Faculty of Languages and Arts State University of Padang  Indonesia
(2) English Department Faculty of Languages and Arts State University of Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching

DOI : https://doi.org/10.24036/jelt.v6i1.8532

Full Text:    Language : en    Language : en

Abstract


Membaca dalam bahasa Inggris merupakan kegiatan yang membosankan bagi siswa. Padahal, membaca adalah salah satu keterampilan bahasa dalam kurikulum pendidikan pada tingkat Sekolah Menengah Atas (SMA). Maka pentingnya penerapan strategi pembelajaran yang tepat dalam pengajaran membaca untuk membuat proses pengajaran dikelas menjadi aktif dan komunikatif tidak hanya bagi guru tapi juga bagi siswa. Salah satu strategi yang dapat digunakan guru dalam meningkatkan pemahaman siswa dalam membaca yaitu Partner Prediction Strategy. Partner Prediction adalah strategi pembelajaran dimana siswa berkerjasama dengan pasangannya memprediksi apa kejadian, isi cerita atau cerita selanjutnya dalam sebuah topic atau cerita. Strategi ini mampu meningkatkan pemahaman membaca siswa pada Sekolah Menengah Pertama. Strategi ini dapat mempermudah guru untuk meningkatkan motivasi dan keinginan siswa dalam membaca. Disamping itu siswa dapat menyampaikan dan bertukar informasi tentang apa yang mereka ketahui dengan pasangannya mengenai teks yang mereka baca. Strategi ini juga mempermudah siswa dalam mengerjakan tugas dengan cara berkelompok dan membuat siswa lebih aktif dan bersemangat dalam mengerjakan tugas. Penulis mengharapkan Partner Prediction Strategy bias menjadi panduan bagi guru bahasa Inggris dalam mengajar membaca dalam meningkatkan pemahaman siswa dalam membaca.


Keywords


reading, reading comprehension, partner prediction strategy

References


Anderson, Neil J. and David Nunan. 2008. Practical English Language Teaching Reading. Series Editor. New York: McGraw-Hill

Arianto, M. A. (2017). Critical Reading Strategy in Terms of Gender Used by the Four Graduate Students in the ELT Program of Universitas Negeri Malang. DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM.

Asty, Herfyna and Oktavia, Lily. 2013. Teaching Reading Comprehension by Combining Partner Prediction with Predict –O- Gram Strategy at Senior High School. (Journal)

BadanStandarNasionalPendidikan.2006. PanduanPenyusunanKurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Buis, Kellie. 2004.Making Words Stick: strategies that build vocabulary and reading comprehension in the elementary grades. Canada: Pembroke Publisher

Carter, Bishop and Sarah Lyman Kravits. 2001. Keys to Effective Learning Developing Powerful Habits of Mind.5thed.New Jersey: Pearson Education

DepartemenPendidikanNasional (Depdiknas). 2006. Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.

Hartoyo. 2011. A Handout about Curriculum and Material Development in English Language Teaching.

Hartoyo. 2011. Curriculum and Material Development: syllabus/course outline. Program PascaSarjana, Universitas Muhammadiyah Prof.DR. HAMKA

Sadler, Charlotte Rose. 2001. Comprehension Strategies for Middle Grade Learners: a handbook for content areas teachers. Canada: The International Reading Association

Snow, Catherine E. 2002.Reading for Understanding toward an R and D Program in Reading Comprehension. US: RAND Publication


Article Metrics

 Abstract Views : 1057 times
 PDF Downloaded : 135 times  PDF Downloaded : 106 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.