APPLYING KWL STRATEGY IN TEACHING READING COMPREHENSION AT JUNIOR HIGH SCHOOL

Rela Handayani, Jufri Jufri

Abstract


Penulis membahas bagaimana pengajaran pemahaman membaca untuk Sekolah Menengah Pertama (SMP) melalui Know Want Learn (KWL) strategi, yang pertama kali dikembangkan oleh Ogle pada tahun 1986. Know Want Learn (KWL) strategi adalah singkatan dari Know, Want to know and Learned.Pengajaran pemahaman membaca melalui Know Want Learn / KWL strategi terlebih dahulu dimulai dengan mereview kembali apa yang siswa ketahui tentang topik yang diberikan oleh gurunya. Kemudian dilanjutkan dengan mencatat apa yang mereka ketahui dari topik tersebut pada table KWL dan yang terakhir guru menyuruh siswa untuk menulis apa yang telah mereka pelajari dengan melengkapi tabel yang telah diberikan oleh guru.Ada beberapa tujuan dari KWL strategi yaitu; siswa mereview pengetahuan mereka sebelumnya tentang topik, membantu siswa untuk memonitor pemahaman mereka tentang teks, dan siswa bisa menilai pemahaman mereka tentang teks yang diberikan oleh guru. Dengan menggunakan strategi ini guru bisa menemukan apa yang mereka butuhkan untuk mengajar siswa. Dan dengan menggunakan strategi ini siswa dapat lebih tertarik dalam mempelajari reading karena mereka terlibat aktif dalam kegiatan tersebut.

Keywords


Know Want Learn Strategy, Membaca, Pengajaran membaca

Full Text:

XML

References


Al-Ataie, S. 2010. The Effect of Applying K-W-L Technique on Teaching ESP Students. From : http://www.iasj.net/iasj?func=fulltext&aId=2694

Alderson, J. Charles. 2000. Assessing Reading. Cambridge : University Press.

Brown, H. Doughlas. 2001. Teaching by Principle : An Interactive Approach to Language Pedagogi Second Edition. New York : Pearson Education Company.

Davis & Byu. 2008. The KWL strategy. From : http://novelinks.org/uploads/Novels/JourneyToTopaz/KWHL%20STRATEGY-Instructions.pdf

Departemen Pendidikan Nasional (Depdiknas). 2006. Kurikulum Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta. Depdiknas.

Grabe, W. 2009. Reading In a Second Language (Moving from Theory to Practice). New York : Cambridge University Press.

Herrel, L. Adrienne. 2012. 50 Strategy for Teaching English Language Learners. United States of Amerika : Pearson Education.

Ibrahim, N, N. 2012. The Use of KWL Technique in Teaching Reading Descriptive Text: A quasi-experimental Study in The First Grade of a Junior High School in Bandung.

From:http://aresearch.upi.edu/operator/upload/s_ing_0608702_chapter3.pdf.

Klingner, J.K. 2007. Teaching Reading Comprehension to Students with Learning Difficulties. New York : The Guilford Press.

Michael, D. Coyne. 2011. Effective Teaching Strategies. United States of Amerika : Pearson Education.

Nuttal, C. 2000. Teaching Reading Skills In a Foreign Language. Oxford : Macmillan Heineman.

Pang, E.S. 2003. Teaching Reading. Brussel : The International Academy of Education (IAE).

Permatasari, P & Zainuddin, A. 2014. Teaching Reading by Using Sustained Silent Reading (SSR) Strategy for Senior High School Students. E-Journal of English Language Teaching, 3 (1).

Serravallo, J. 2010. Teaching Reading in Small Groups. United States of America : Greenwood Publishing Group.Inc.

Whother, M.C. 2005. Reading Across the Diciplines. Collage Reading and Beyond : Rearson Longman.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Journal of English Language Teaching is indexed by: 

Flag Counter

Copyright (R) Journal of English Language Teaching ISSN 2302-3198. Published by English Language Teaching Study Program of English Department of FBS UNP, Padang, West Sumatra. Indonesia