THE USE OF CORNELL NOTE TAKING TECHNIQUE TO IMPROVE LISTENING COMPREHENSION OF SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Yayang Anjarsit(1), Aryuliva Adnan(2),
(1) UNIVERSITAS NEGERI PADANG 
(2) English Department FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching

DOI : https://doi.org/10.24036/jelt.v6i1.7120

Full Text:    Language : en

Abstract


Dalam pengajaran Bahasa Inggris di Indonesia, kemampuan menyimak (Listening) merupakan kemampuan berbahasa yang penting akan tetapi, di sekolah kegiatan menyimak sering kali diabaikan oleh sebagian besar guru Bahasa Inggris.. Permasalahan yang biasanya dialami oleh siswa adalah mereka kesulitan dalam menyeleksi informasi saat menyimak dikarenakan kecepatan dari materi rekaman yang diperdengarkan serta mereka juga tidak bisa menanyakan secara langsung informasi yang siswa kurang mengerti saat menyimak atau listening.. Salah satu teknik yang biasa dipilih dalam membantu siswa saat listening adalah dengan menggunakan Cornell Note Taking Technique. Teknik Cornell Note taking mempunyai sistem yang terorganisir sehingga membantu siswa dalam membuat catatan yang effektif. Catatan yang terorganisir dan effektif akan menolong siswa dalam memahami informasi saat menyimak. Selain itu dalam penggunaan teknik ini, siswa juga diajarkan untuk bekerja aktif dan berfikir kritis. Cornell note taking juga terkenal sebagai teknik dalam mencatat yang dapat membantu siswa dalam memahami materi saat listening dengan lebih mudah.

Key Words : Listening, Comprehension, Cornell Note taking


Keywords


Listening, Comprehension, Cornell Note taking

References


Ardi, Havid. 2015. Teaching Listening through Collaborative Work: Can We Do It?. Proceedings of 3nd International Seminar on English Language Teaching (ISELT). Padang: English Department of FBS Universitas Negeri Padang. 205-210.

Broe, Duane. 2013. “The Effect of Teaching Cornell Notes on Students Achievement”. Research Paper. Minot State University

Brown, Douglas, H. 1994. Teaching by Principles:An Interactive Approach to Language pedagogy (2rd edition). California: Longman.

Cameron, Lynne. 2009. Teaching Language to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Hayati, A. Majid. 2009. “The Impact of Note-Taking Strategies on Listening Comprehension of EFL Learners”. English Language Teaching Vol.2, No.1.(Online).Retrieved from www.ccsenet.org/journal.html on March 5th, 2016 at 9.12 AM.

Liza, Khaira., Adnan, Aryuliva., Ardi, Havid. 2013. English Department of UNP Students’ Ability in Listening to English News. Journal of English Language Teaching. Vol. 2 No. 1. Serie B. P. 152-159.

Nation, L. S. P and J. Newton. 2009. Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. New York: Routledge.

Palmer, Erik. 2014. Teaching The Core Skills of Listening & Speaking. New York: ASCD Alexandria, VA USA (E-Book)

Pauk, Walter. 2011. How to Study in College (10th edition). Boston: Wadsworth, Cengage Learning. (E-Book)

Saricoban, Arif. 1999. “The Teaching of Listening”. TESL Journal, Vol. V, No. 12. (Online).Retrieved from http://iteslj.org/ on May 11th, 2008 at 11:32 A.M.


Article Metrics

 Abstract Views : 2039 times
 PDF Downloaded : 484 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.