Abstract


This article is written to explain a teaching medium along with the selecting of the teaching writing a descriptive text material for junior high school students through using multimedia storyboard. Multimedia is a combination of some media like video/audio, animation, hyperlink, sound effect, and selected pictures related to the teaching topic. A storyboard here is a slide in power point presentations’ where the teacher can place those media in the slide. Thus, multimedia storyboard is a place for presenting the teaching material more interesting and effectively. In this article, the material is about teaching writing a descriptive text for the first grade of junior high school students in the second semester. The topic is to describe people. The teacher starts the lesson with showing a short video related to the topic of describing people to the students. Then, the teacher review about descriptive text itself and explain about the steps in describing someone. There are three points that have to be explained by the teacher related to the material of describing someone. They are about people’s physical features, their physical appearances, and their characters. The teacher explains those three parts together with the kinds of task given to the students. It can be done by grouping them or creating such a game. The strength of this media is to help the students in developing their ideas in writing a descriptive text through the series of pictures including the video/audio, text, animations, sound effect and hyperlink that are displayed from multimedia storyboard.

 

Abstrak

Artikel bertujuan memaparkan suatu media pembelajaran dan pemilihan materi pembelajaran menulis teks deskriptif  bahasa Inggris di sekolah menengah pertama dengan menggunakan multimedia storyboard. Multimedia merupakan penggabungan beberapa medium seperti video/audio, animasi,efek suara,  hyperlink, dan gambar-gambar pilihan sesuai dengan topik pembelajaran. Sedangkan storyboard di sini adalah slide yang ada pada tampilan Powerpoint sehingga guru dapat menempatkan beberapa media tersebut di dalamnya. Dalam artikel ini, materi yang dipilih adalah pembelajaran  monolog teks deskriptif untuk kelas tujuh semester dua. Tema yang dipilih adalah mendeskripsikan seseorang. Guru mengawali pembelajaran dengan menayangkan video sesuai dengan topik yang akan diajarkan. Setelah itu guru membahas tentang teks deskriptif dan menerangkan langkah-langkah dalam mendeskripsikan seseorang. Ada tiga hal pokok yang merupakan bagian dari mendeskripsikan seseorang yaitu; bentuk fisik, penampilan dan sifat. Guru menerangkan ke tiga hal tersebut disertai dengan penyediaan beberapa tugas yang dapat diberikan secara berkelompok atau melalui penciptaan permainan (game). Keunggulan dari media ini adalah siswa dibantu untuk mengembangkan ide-idenya dalam menulis teks deskriptif melalui serangkaian gambar yang ditambahkan dengan video/audio, teks, animasi, efek suara, dan hyperlink yang ditayangkan melaui multimedia storyboard.