Abstract


The purposes of this article are to (1) explain how to use CmapTools program in teaching descriptive text to Junior High School students (2) explain about the teaching  descriptive text procedure by using CmapTools program. In the beginning of the lesson (BKOF) teacher trigger students’ knowledge about a topic that will be discussed by using a picture. Then, (JCOT) students are asked to read a text related to the previous picture, and teacher design a mapping based on the text using CmapTools. After that, (JCOT) students are asked to fill in a blank mapping in a group. in the last of the lesson, (ICOT) students are asked to write a descriptive text based on the blank mapping, which has been discussed before, individually. It will be easy for students to understand about text that is discussed through key concepts which are displayed in mapping ways through CmapTools program.

 

Abstrak

Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk (1) menjelaskan bagaimana cara menggunakan program CmapTools dalam mengajar descriptive text kepada siswa SMP (2) menjelaskan tentang prosedur pengajaran descriptive text untuk kemampuan integratif dengan menggunakan program CmapTools. Di awal pembelajaran (BKOF) guru membangun pengetahuan siswa dengan menjelaskan topik yang akan dibahas dengan menggunakan gambar. Setelah itu, pada (MOT) siswa diminta untuk membaca teks yang berhubungan dengan gambar sebelumnya dan guru mendesain sebuah mapping berdasarkan teks tersebut menggunakan CmapTools. Selanjutnya, (JCOT) siswa diminta untuk mengisi sebuah blank mapping secara berkelompok. Di akhir pembelajaran, (ICOT) siswa di minta untuk menulis descriptive text sesuai dengan blank mapping yang sudah didiskusikan sebelumnya secara individu. Siswa akan mudah mengerti tentang teks yang dibahas melalui konsep kunci yang ditampilkan dengan cara mapping dari program CmapTools.

Key words: Descriptive Text, Mapping, CmapTools, Teaching Integrative Skills